Administratiekosten bij onverschuldigde betaling

Aan het einde van het jaar stappen veel mensen over van zorgverzekering. Soms wil het echter nog wel eens gebeuren dat de oude verzekering onterecht de premie van januari incasseert. Sommige mensen storneren vervolgens de automatische incasso, maar soms kan het gebeuren dat de zorgverzekeraar een paar dagen later het bedrag ook overboekt. Die overboeking is een onverschuldigde betaling en dat bedrag behoor je dan ook terug te betalen. Het is natuurlijk al jammer genoeg dat deze werkwijze van zorgverzekeraars de consument al meer tijd kost (door de verzekering op te zeggen heb je immers de machtiging ingetrokken waardoor ze niet de premie voor januari mogen incasseren), maar sommige zorgverzekeraars maken het wel heel bont door bij hun terugbetalingsverzoek ook nog administratiekosten te willen rekenen (bijvoorbeeld € 1,50 voor de aangehechte acceptgiro bij de brief).

Dit is natuurlijk hartstikke verkeerd en je bent dan ook niet verplicht om deze extra kosten over te maken. De verzekeraar had in eerste instantie al niet het recht om de premie van januari te incasseren. Je hebt dan ook ieder recht als consument om die betaling te storneren. Als de zorgverzekeraar nadat je hebt gestorneerd besluit om een bedrag ter hoogte van de onterecht geïncasseerde premie naar je over te maken, dan is dit een onverschuldigde betaling. Hiervoor kan de zorgverzekeraar geen kosten in rekening brengen. Het beste advies is dan ook om het bedrag minus de administratiekosten over te maken (bijvoorbeeld met de omschrijving dat het gaat om de terugbetaling van de onverschuldigde betaling). De kans is dan groot dat je er niets meer van hoort.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *