Deze week kwam iemand naar mij toe met de vraag wanneer de garantietermijn begint te lopen. Zijn product was namelijk stuk gegaan en de webshop waarbij hij het had gekocht zei dat de garantietermijn was verlopen. Daarbij gingen ze uit van de datum die op de factuur stond en niet van de datum van ontvangst van het product wat enkele dagen later was. En het toeval wilde juist dat het product was stuk gegaan nadat de factuurdatum + garantietermijn was verstreken, maar nog voordat de datum van ontvangst + garantietermijn was verstreken.
Je kan natuurlijk zeggen dat een winkel die moeilijk doet over enkele dagen geen goede service verleent (maar anderzijds moeten ze ergens een grens trekken), maar hun argument dat de garantie begint te lopen vanaf de factuurdatum klopt niet. De datum van ontvangst is in principe leidend, aangezien de levering enige tijd later kan plaatsvinden en daarnaast zou je een factuur ook makkelijk kunnen antidateren. Tegenwoordig vindt de levering meestal snel plaats, maar het zou vreemd zijn als je bijvoorbeeld enkele weken minder garantie zou krijgen omdat toevallig de levertijd wat langer is. Je loopt alleen bij een onwillige webwinkel soms wel tegen een bewijsprobleem aan: niet altijd zal duidelijk zijn wanneer de datum van ontvangst was. Het is dan ook handig om bijvoorbeeld verzendbevestigingen van de webwinkel te bewaren zodat je dit makkelijker kan aantonen (en je voor jezelf ook nog weet tot wanneer de garantie geldt).
Verder maakt het overigens voor de garantiebehandeling niet uit dat het enkele dagen kan duren voordat de webshop het defecte product ontvangt. Voor de vraag wanneer het gebrek is ontstaan (en of dit nog binnen de garantietermijn valt) is namelijk van belang wanneer dit gebrek is gemeld bij de webwinkel en niet wanneer men het defecte product opstuurt.