Mag een webshop bij ontbinding alleen een tegoedbon geven?

Soms bieden webshops na ontbinding van de overeenkomst alleen een tegoedbon aan of geven ze aan dat er alleen geruild mag worden. Dit klopt echter niet. Als je niet betaald hebt met een tegoedbon, dan behoor je gewoon je geld terug te krijgen. Dit is geregeld in artikel 6:230r lid 2 BW waarin staat dat de consument bij de ontbinding van een koop op afstand met hetzelfde betaalmiddel moet worden terugbetaald als waarmee hij betaald heeft. Je hoeft dus als consument niet akkoord te gaan met ruilen of een tegoedbon.

Bij fysieke winkels ben je wel afhankelijk van de service van de betreffende winkel. Ze hoeven niet per se je geld terug te geven als je je bijvoorbeeld een week later bedenkt. Ook kunnen ze afspreken om in dat geval bijvoorbeeld een tegoedbon te geven, maar dit zijn ze niet verplicht. Als in de winkel echter wordt geadverteerd met kreten zoals “Niet tevreden? Bij ons krijgt u uw geld terug!” dan hebben ze een afspraak gemaakt en zullen ze zich daar in principe aan moeten houden.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *