Moeten de verzendkosten vergoed worden bij ontbinding?

Als je een product koopt bij een webshop heb je tot 14 dagen nadat je het product hebt ontvangen de tijd om de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden. Je moet vervolgens binnen 14 dagen het geld terug krijgen. Er heerst wel eens verwarring of de webshop ook de verzendkosten moet vergoeden. De wet is hier echter heel duidelijk in: de consument moet het gehele aankoopbedrag vergoed krijgen inclusief de verzendkosten van de webshop naar de consument (artikel 6:230r lid 1 BW). Dit is zo geregeld omdat het een afschrikwekkende werking zou kunnen hebben voor de uitoefening van zijn herroepingsrecht als de consument de verzendkosten wel zou moet betalen (zie ook HvJ, zaak C‑511/08). De kosten van het terugsturen (van de consument naar de webshop) komen overigens wel voor rekening van de consument mits de webshop dit vooraf correct hebben gemeld (artikel 6:230n lid 3 BW juncto artikel 6:230m lid 1 sub i BW). Beide partijen dragen dus hun eigen verzendkosten, tenzij de webshop bijvoorbeeld de mogelijkheid biedt om gratis te retourneren. Het is echter niet mogelijk om als webshop de verzendkosten die zij hebben gemaakt voor rekening van de consument te brengen

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *